Individ- och organsationsutveckling

Utbildning och föreläsningar

Konsultationer

Coachning

Samtal















söndag 13 februari 2011

Känna glädje



Vilken dag i dag. Solen strålade från en klarblå himmel, några minusgrader så det nöp lite i kinderna men inte så mycket på grund av kylan som för den kyliga vinden. Fåglarna kvittrade och jag andades vårvinter i luften. En rask promenad på nästan två timmar runt de två sjöarna, Växjösjön och Trummen. Vilket andningshål vi har här mitt i stan! Helt underbart! En härlig naturupplevelse och den gör mig så glad och lycklig och det är en glädje som stannar kvar länge. Glädjen smittar, så alla jag mötte gav mig ett leende tillbaka.

Vår förmåga att känna känslor utvecklades i vår hjärna långt tidigare än den tänkande och planerande förmågan. En del har lättare att känna känslor, andra svårare och ytterligare andra plågas av sina känslor. Alla är vi olika. När du vet vad du känner och varför så har du lättare att hantera ditt liv och njuta av livet. Så frågan är, kan man träna sig till lycka och glädje?

Det finns forkning som visar att det går. Lyubomirsky, som forskar inom positiv psykologi har visat att lycka bestäms till 50 % av arv, till 40 % av eget beteende och till 10 % av personliga omständigheter. Tillsammans med en kollega, Bates, gjorde de följande experiment. De lät mindre lyckliga personer härma de lyckas beteenden. De fick bland annat träna sig att sätta upp mål och sträva efter att uppnå dem och att ta sociala kontakter. Resultatet blev att de blev lyckligare.
Det här och mycket annat har jag läst i boken Himmel, helvete och allt däremellan av Anna Kåver.

1 kommentar:

  1. Mycket lycka på en gång! Vad härligt att höra!
    Sånt bör man ju absolut tänka på oftare!
    Jag tycker helt klart att solen förtjänar en liten procent i den där ekvationen. Så fort den kikar fram blir man lite lite lyckligare! :)

    Kram

    SvaraRadera