Individ- och organsationsutveckling

Utbildning och föreläsningar

Konsultationer

Coachning

Samtal















söndag 6 februari 2011

Färger talar till oss


Färg talar till oss och ger oss information och de sänder budskap till omgivningen. Genom att bära vissa färger kan du påverka hur du uppfattas och behandlas av omgivningen i vissa situationer. Du kan också låta färgerna återspegla den du är och hur du känner dig. Färger i vår omgivning påverkar oss på olika sätt, de ger oss skönhetsupplevelser, sätter i gång tankar, väcker känslor, minnen och drömmar. Nedan följer ett litet smakprov på vad färger signalerar. Det finns givetvis mer att säga men som sagt, se det som ett smakprov

RÖTT är blodets och hjärtats färg och associeras med passion, energi, makt, dramatik.

BLÅTT är hav och himmel och stillhetens färg. Den signalerar frid, lugn, intellekt och respekt.

GULT är sol och signalerar optimism, lätthet, spontanitet och glädje.

GRÖNT är gräs och växter och signalerar harmoni, lugn, balans, säkerhet och trygghet.

Det finns mycket mer att säga om färger men det får vi återkomma till en annan gång. Ibland hör jag följande: "Jag kan inte ha rött, jag passar inte i rött". Men sanningen är att alla, med få undantag, kan ha alla färger. Det gäller bara att hitta rätt nyans av den färg man ska bära. Det finns kalla och varma röda. Det finns mörka och ljusa röda och det finns röda färger av olika styrka eller intensitet. Och hur ska du veta vilken som passar dig? Jo, gör en färganalys och få din egen färgpalett, som du kan ta med dig nästa gång du ska köpa en tröja, skjorta, kofta m.m.

Jag är utbildad färg- och stilkonsulent och numera även instruktör. Förutom att jag gör färg- och stilanalyser så utbildar jag även dem som vill bli konsulenter. Hör av dig om du är intresserad av det ena eller andra eller om du vill veta mera.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar