Individ- och organsationsutveckling

Utbildning och föreläsningar

Konsultationer

Coachning

Samtal















torsdag 12 januari 2012

Munken som sålde sin Ferrari


Jag hyser inga tvivel om att vi i dag är herrar över vårt eget öde,
att den uppgift vi givits inte är bortom vår förmåga;
att dess kval och hårda arbete inte överträffar vad jag kan uthärda.
Så länge vi tror på vår egen väg och vår okuvliga vilja
att vinna kan ingen neka oss segern.
Citat av Winston Churchill


Citatet inleder boken Munken som sålde sin Frerrari och som är skriven av Robin Sharma. Och det är vad boken handlar om och om vad livet självt handlar om. Vi är herrar i våra liv och vi kan bli bäst i världen på att vara oss själva. Det är inte så enkelt och självklart som det låter. Boken kanske kan ge en del tankespår i rätt riktning. Det var du Isabell som tyckte att vi skulle presentera boken i ett inlägg för att att du tyckte att boken var bra. Så min fråga till er båda, Frida och Isabell, vad tyckte ni om boken?

Frida och Isabell säger.......
boken visar att allt är möjligt och att det aldrig är för sent för en förändring. Dagens samhälle ställer höga krav, vilket i sin tur leder till stor press på oss. Det är nödvändigt att ibland stanna upp, känna efter och blicka inåt. Vad känner jag? Hur mår jag? Och framför allt vad vill jag och vad är viktigt för mig? Detta kan tyckas enkelt men vi stannar sällan upp och ger oss själva tid.
Boken kan ses som en bok i självutveckling och här finns också många övningar och tips. Vi får genom bokens, Julian Mantles, följa med på hans livs resa från en stjärnadvokat till munken, som sålde sin Ferrari.

Isabell säger....
Jag beundrar Julian, som vågar göra en livsnödvändig omvändelse efter att ha sett döden i vitögat, för att finna meningen med livet. Jag fastnade för ett av bokens många citat, nämligen: "Alla händelser har ett syfte och alla motgångar innebär en möjlighet för oss att lära oss något". Det är viktigt att kunna se livet ur en positiv synvinkel och inte bara se till alla hinder och misslyckanden i livet. Att vända en negativ tanke och misslyckanden till något positivt för att sedan kunna använda detta som en drivkraft i ditt liv. Så beklaga dig aldrig för ditt förflutna, välkomna det istället som den lärare det är.

Frida säger...
Jag tycker att boken, precis som allt annat i livet, innehåller både fördelaktiga och mindre fördelaktiga delar. Jag tycker att tankesättet och motivet med boken är väldigt bra och jag tror att många människor behöver stanna upp och fundera på vad som är viktigt i livet. Det är viktigt att hitta en balans i livet.

Dock upplever jag att boken är lite klyschig. Att gå från toppadvokat till att bli munk och bosätta sig i den djupaste skogen känns smått överdrivet. Personlig utveckling och livstilsförändringar kan ibland, och kanske oftast, bara handla om små förändringar. Varje positiv tanke du tänker och varje gång du ger dig själv tid till självreflektion är värdefull, utvecklande och kan vara den riktiga utmaningen. Det är inte alla människor som gör vad de vill och klarar av att helt låta bli att tänka negatia tankar.

Sharma tar upp väldigt bra övningar i boken så boken är definitivt läsvärd, även om den som sagt inte är min personliga favorit. Jag tror precis som bokens författare, Robin Sharma, att personlig utveckling kräver insikt, underhåll och utvärdering, där utvärdering innebär att man omprövar sina mål och prövar nya mål.

Frida och Isabell säger...
Boken blandar österländskt och västerländskat tänkande och boken sätter ord på det vi redan vet, nämligen att vilja, eftertanke och välmående är lika med framgång. Författaren pekar på att vissa vanor kan leda till självförverkligande. Vanor som att leva i nuet, positivt tänkande, att reflektera över sitt liv och dina vardagsvanor. Det är också viktigt för oss människor att ha drömmar och visualisera mål. Att förändra sitt liv är inget som är lätt och som man gör i en handvändning men det viktigaste, som vi menar, är att tro på sig själv och att se att ingenting är omöjligt.

Brittmarie säger...
Det var roligt att ni delade med er av era synpunkter och tankar kring boken och roligt att ni inte helt och hållet tyckte lika. Jag tycker själv att boken är intressant inte så mycket som en självhjälpsbok, för det krävs mycket mer än en bok till det. Men boken visar att det näst intill omöjliga är möjligt även om det i det här fallet är ett stort hopp mellan det möjliga och omöjliga. Och sådana språng kanske inte förekommer så ofta i levande livet och kanske inte heller är eftersträvansvärda. Boken kan inge hopp och ger absolut en positiv känsla och energi. Den kan även fungera som en liten hjälp på vägen när man är inne i processen att göra en förändring i sitt liv. Det kanske inte är omöljigt, det kanske kan var möjligt.

Avslutningsvis - Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.
http://www.hrcenter.se/privatpersoner/samtal

Jag tar gärna emot personer som vill ha/behöver samtalsbehandling och/eller samtalsstöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar